Eksplitt undervisning i leseforståelse på 3.-10. trinn (VEU200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
VEU200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Merk
Emnet starter ikke før våren 2025
Innhold
Læringsutbytte
Læringsutbytte (Læringsutbytte studentene forventes å ha tilegnet seg ved fullført emne beskrevet i form av kunnskaper og/eller ferdigheter og/eller generell kompetanse):
Kunnskaper:
- Har inngående forskningsbasert kunnskap om hva god leseforståelse innebærer.
- Har avansert forskningsbasert kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse.
Ferdigheter:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
- Kan analysere og identifisere hvilke leseforståelsesprosesser elevene må mestre for å forstå en tekst.
- Kan omsette og anvende kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse for å støtte elevenes utvikling av leseferdigheter i samtale om tekster.
Generell kompetanse:
- Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen leseundervisningspraksis i lys av teori og forskning.
- Kan bidra til nytenkning om leseundervisning.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig digital presentasjon av erfaringer og refleksjoner fra utprøving med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutters samtale. Vurderingsuttrykk (B/IB eller A-F): Bestått/Ikke bestått