En bachelor i digital serviceledelse gir deg kunnskap om digitalisering, ledelse, økonomi, organisasjon og markedsføring. Det er alt du trenger for å bli en god leder.
3 år / 6 semester
180
40
2023: 46.0/41,6 (ORD/førstegang)
15. april 2024 gjennom Samordna opptak.
![Fire personer sitter i et klasserom med VR-briller på.](/sites/default/files/styles/card_horizontal/public/inline-images/VR%20i%20l%C3%A6rarutdanningane.jpg?h=51a72048&itok=notABREy)
Om studiet
Etterspørselen etter digitale «løsninger» vil være økende innen alle servicenæringer, private og offentlige, som helse og velferdstjenester, finansielle tjenester, detaljhandelen med flere.
Vår Bachelor i digital serviceledelse gir deg kompetanse til å jobbe innen flere sektorer.
- Bred utdanning: Gjennom bacheloren i digital serviceledelse lærer du om digitalisering, ledelse, økonomi, organisasjon og markedsføring for å kunne forme framtidens servicenæringer. Ta et dypdykk i hva som kreves for å drive servicebedrifter på elitenivå og utvikle bærekraftige tjenester og opplevelser. Ledelsesfag som service- og personalledelse er avgjørende for å bygge denne kompetansen.
- Yrkesrettet: Digitalisering av privat og offentlig virksomhet skjer over alt i samfunnet og kompetansen som dette studiet gir har en bred bruk i arbeidsmarkedet. Vår utdanning gjør det ettertraktet i mange bransjer!
- Spesialisering:
- Serviceledelse: Serviceledelse gir innsikt i hvordan skape og operere god kundeservice. Serviceledelse dekker både den menneskelige, adferdsmessige, og psykologiske siden av tjenesteleveransen, i tillegg til den mer digitale, tekniske og organisatoriske siden av tjenesteproduksjon.
- Serviceinnovasjon: Serviceinnovasjon setter søkelys på hvordan virksomheter kan systematisk og kontinuerlig designe og forbedre kundeserviceprosessen. Studentene lærer blant annet hvordan de kan utnytte samarbeidet mellom kunder og de ansatte i virksomheten, til å forbedre tjenestekvalitet og drive kontinuerlig digital tjenesteinnovasjon og digital transformasjon.
- Serviceintelligens: Serviceintelligens bruker vi som et samlebegrep for å bruke data og informasjon om bl.a. kunder, tjenesteleveranser og marked som en strategisk ressurs for å drive god serviceledelse og serviceinnovasjon. Big data, Business analytics, maskinlæring og kunstig intelligens, er eksempler på teknologier og metoder som gir nye muligheter for å videreutvikle virksomhetens serviceintelligens.
Vi lærer om det nyeste innen digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft, men også om å være en god leder.
Hva kan du bli?
Med en bachelor i digital serviceledelse kan du jobbe som:
- Serviceleder
- Servicekoordinator
- Digital markedsfører
- Forretningsutvikler
- Produkt- eller tjenesteansvarlig
- Rådgiver innen digital transformasjon
- Butikksjef
- Gründer
- Prosjektleder
Videre utdanning
Bachelorgraden i hotelledelse kvalifiserer blant annet til:
- Digitale samfunn og sosiale transformasjoner
- Endringsledelse
- Energi, miljø og samfunn
- Risk Analysis, spesialisering i Risk Governance
- Regnskap og revisjon (må dekke fagkravene fastsatt av UHR-ØA)
- Service leadership in International Business
- Samfunnssikkerhet
- Økonomi og administrasjon (må dekke fagkravene fastsatt av UHR-ØA)
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
• Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy, og metoder innenfor digital serviceledelse
• Kandidaten har kunnskap om betydningen av brukerinvolvering i datagenerering og dens konsekvenser for validering av store datamengder
• Kandidaten har kunnskap om hvordan man kan nyttiggjøre informasjonen som finnes i store datamengder i digitaliserte virksomheter.
• Kandidaten har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.
• Kandidaten har kunnskap om hvordan tradisjonell tjenesteyting kan transformeres gjennom innovasjon og digitalisering
Ferdigheter
• Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
• Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker, og uttrykksformer for vurdering av forretningsmodeller i forhold til tjenestebaserte verdikjeder, og ulike former av digital kommunikasjon.
• Kandidaten kan finne, vurdere, og henvise til informasjon om digital serviceledelse, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
• Kandidaten kan samle inn, analysere og anvende stordata innenfor virksomhet knyttet til digitalisert serviceledelse
• Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til digital serviceledelse, og justere denne under veiledning.
Generell kompetanse
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
- Kandidaten har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen tjenesteutvikling og serviceintelligens/service analytics.
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Kandidaten kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god praksis.
- Kandidaten kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Digital Transformation in the Service Industries
Første år, semester 1
-
Matematikk og statistikk
Første år, semester 1
-
Etikk og samfunnsansvar
Første år, semester 1
-
Data- og informasjonsledelse
Første år, semester 2
-
Serviceledelse
Første år, semester 2
-
Samfunnsvitenskapelig metode
Første år, semester 2
-
Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner
Andre år, semester 3
-
Digital Research Methods and Big Data Analytics
Andre år, semester 3
-
Markedsføring
Andre år, semester 3
-
Digital Service Modelling
Andre år, semester 4
-
Bedriftsøkonomi
Andre år, semester 4
-
HR-ledelse (HR)
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i digital serviceledelse
Tredje år, semester 5
-
Data Driven Business Model Development
Tredje år, semester 6
-
-
5. semester, emner ved UiS eller utveksling
-
Utveksling
-
Valgbare emner ved UiS
-
Utvalgte juridiske emner
Tredje år, semester 5
-
Finansregnskap
Tredje år, semester 5
-
Gastronomy
Tredje år, semester 5
-
Prosjektledelse
Tredje år, semester 5
-
Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
5. semester
Som student på bachelor i digital serviceledelse kan du reise på utveksling og studere ved ett av våre partneruniversiteter. Utveksling er en unik mulighet til å møte nye mennesker, ta fag som ikke tilbys ved UiS, og oppleve et annet land og kultur.
Her kan du reise
Utvekslingsavtalene for bachelor i digital serviceledelse utarbeides kontinuerlig. Allerede finnes det mange steder du kan dra:
- Griffith University, Australia
- Universitet Ramon LIull, Spania
- Universitetet i Lund, Sverige
- University of Otago, New Zealand
- Oxford Brooks University, Storbritannia
- Hawai pacific University, USA
Opplegg for utvekslingen
I forkant av søknadsfristen, arrangeres det informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Studenter uten normert studieprogresjon og som er forsinket i sin utdanning frarådes å reise på utveksling.
Valg av emner
I 5. semester på bachelor i digital serviceledelse kan du ta 30 studiepoeng i valgemner innen et fagområde du er interessert i. Du vil da få disse emnene integrert i graden din ved UiS, uten å bli forsinket i studiene. Det er viktig at du søker om forhåndsgodkjenning av emner i god tid, og tar kontakt med din studieveileder på et tidlig tidspunkt for veiledning og informasjon om valg av emner. Etter at fristen for å søke om utveksling har utløpt, vil instituttet bistå med hjelp og informasjon om den videre saksgangen og forhåndsgodkjenningen av de emnene du har valgt å ta under utveksling.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekonsulent Jeanette Goa
Utveksling
- Alle land
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Spania
- Storbritannia og Nord-Irland
- Sverige
- USA
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak (samordnaopptak.no).
På UiS kan du også søke på grunnlag av realkompetanse.
Kontakt oss
Jeg er med i styret til linjeforeningen Norsk Hotellhøyskoles Union, NHSU, pluss I styret til NHS jobbsenter og har flere andre verv. Her har jeg fått mange gode venner på tvers av studieår og studieprogram.
Hotelledelse-student Einar liker å arbeide med mennesker og er interessert i ledelse og utvikling av næring.
Studentliv i Stavanger
Norsk hotellhøgskole (NHS)
Norsk hotellhøgskole (NHS) er er verdens nest eldste hotell- og reiselivsutdanning, og har siden 1912 utdannet hotelledere og ledere innen reiseliv og servicesektoren.
![Studenter sitter på plen utenfor NHS, Norsk Hotellhøgskole](/sites/default/files/styles/large/public/2020-07/NHS%2C%20Norsk%20Hotellh%C3%B8gskole_0.jpg?itok=gp4MaTDG)
Norsk hotellhøgskole (NHS) har i dag et av Europas største forskningsmiljø innen dette fagområdet, og tenker stadig framover.
Liknende utdanninger
Kontakt oss
Norsk hotellhøgskole
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS