Barnehagelærer - bachelor deltid

Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Ønsker du å kunne arbeide litt samtidig som du studerer? Da bør du velge deltidsløpet for barnehagelærerutdanningen ved UiS!

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

4 år / 8 semestre

Studiepoeng

180

Antall studieplasser

60

Praksis

100 dager

Studentforening

Pedagogstudentene

Samlingsdatoer

Gjelder første studieår: Høst 2024: Med mindre annet er oppgitt, går samlingene fra onsdag til fredag i følgende uker: 33 (tirsdag-torsdag), 36 (tirsdag-fredag), 39, 43, 47, 3, 6, 10 og 18 (mandag-onsdag). Praksis er i uke 11-15. Med forbehold om endring.

Kontakt studiekoordinatorer

Karin Berner

Opptakskrav

Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Spørsmål om opptak? Kontakt opptak@uis.no

Poenggrense

2023: Alle kvalifiserte fikk tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak (NB: 1.mars for realkompetansevurdering).

Hvorfor bør du velge barnehagelærerutdanningen ved UiS?

Om studiet

Då eg sjølv fekk barn medan eg gjekk på skule for å bli barne- og ungdomsarbeidar, førte det til ein sterk motivasjon for å jobba med dei som trong meir støtte. Det var denne motivasjonen som dreiv meg i retning av barnehagelærarutdanning.

Liv Randi Erdal Bergsagel , student ved barnehagelærar bachelor deltid

Hva kan du bli?

Muligheten for faglig fordypning gjorde at jeg ønsket å studere videre på en master i barnehagevitenskap

Vilde Marie Dubland Nedrum , student ved barnehagevitenskap master.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner - barnehagelærer, deltid

    • Barns utvikling, lek og læring

      Første år, semester 1

      Barns utvikling, lek og læring (BBD101)

      Studiepoeng: 10

    • Kunst, kultur og kreativitet

      Første år, semester 1

      Kunst, kultur og kreativitet (BBD201)

      Studiepoeng: 15

    • Natur, helse og bevegelse

      Første år, semester 1

      Natur, helse og bevegelse (BBD110)

      Studiepoeng: 20

    • Praksis 1. trinn 25 dager

      Første år, semester 2

      Praksis 1. trinn 25 dager (BBDPR1)

      Studiepoeng: 0

    • Samfunn, religion, livssyn og etikk

      Andre år, semester 3

      Samfunn, religion, livssyn og etikk (BBD120)

      Studiepoeng: 20

    • Praksis 2. trinn 25 dager

      Andre år, semester 3

      Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)

      Studiepoeng: 0

    • Kunst, kultur og kreativitet

      Andre år, semester 3

      Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)

      Studiepoeng: 15

    • Barns utvikling, lek og læring

      Andre år, semester 3

      Barns utvikling, lek og læring (BBD102)

      Studiepoeng: 10

    • Barns utvikling, lek og læring

      Tredje år, semester 5

      Barns utvikling, lek og læring (BBD103)

      Studiepoeng: 10

    • Språk, tekst og matematikk

      Tredje år, semester 5

      Språk, tekst og matematikk (BBD210)

      Studiepoeng: 20

    • Praksis 3. trinn 25 dager

      Tredje år, semester 5

      Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)

      Studiepoeng: 0

    • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

      Tredje år, semester 6

      Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBD300)

      Studiepoeng: 15

    • Skolepraksis 3. trinn 5 dager

      Tredje år, semester 6

      Skolepraksis 3. trinn 5 dager (BBDPRS)

      Studiepoeng: 0

    • Bacheloroppgave

      Fjerde år, semester 7

      Bacheloroppgave (BBDBAC)

      Studiepoeng: 15

    • Praksis 4. trinn 10 dager

      Fjerde år, semester 7

      Praksis 4. trinn 10 dager (BBDPR5)

      Studiepoeng: 0

    • Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager

      Fjerde år, semester 8

      Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager (BBDPR4)

      Studiepoeng: 0

  • Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling

    • Utveksling 1 semester - 30 studiepoeng

    • Aktiv i naturen

      • Aktiv i naturen fordypning

        Fjerde år, semester 8

        Aktiv i naturen fordypning (BLU340)

        Studiepoeng: 30

    • Musisk praksis

      • Musisk praksis, bevegelse og samspill

        Fjerde år, semester 8

        Musisk praksis, bevegelse og samspill (BLU360)

        Studiepoeng: 30

    • Organisasjon og ledelse

      • Organisasjon og ledelse for barnehagelærere

        Fjerde år, semester 8

        Organisasjon og ledelse for barnehagelærere (BLU310)

        Studiepoeng: 30

    • Småbarnspedagogikk

    • Mangfold og tilhørighet

      • Mangfold og tilhørighet

        Fjerde år, semester 8

        Mangfold og tilhørighet (BLU370)

        Studiepoeng: 30

    • Språk, kreativitet og mangfold

      • Språk, kreativitet og mangfold

        Fjerde år, semester 8

        Språk, kreativitet og mangfold (BLU320)

        Studiepoeng: 30

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
  • skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Praksis i utlandet

Som student på barnehagelærerutdanningen har du mulighet til å ha en praksisperiode i utlandet på et av disse stedene:

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.

For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Søknad om utveksling i Søknadsweb: Velg søknadsalternativet "Andre land - Andre utvekslingsavtaler (skriv i merknadsfelt)". I merknadsfeltet må man velge inntil 5 institusjoner som er anbefalt for barnehagelærerstudiene, og presisere ønsket prioritering.

Aktuelt fra Institutt for barnehagelærerutdanning

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier

Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...

Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere

Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...

Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre

Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...

Kjersti Velde Helgøy er ny førsteamanuensis ved KSU

Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.

FILIORUM-forskere del av nytt nordisk forskningssamarbeid

FILIORUM blir en sentral partner i et nytt prosjekt som skal gi kunnskap om hvilke barnehagepraksiser som bidrar til høy...

Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse

Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...

50 år med barnehagelærerutdanning i Stavanger

Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetans...

Nytt tilbud til studenter med norsk som andrespråk

Nå skal studenter som har norsk som andrespråk få tilbud om ekstra oppfølging. Ordningen tar sikte på å gi studentene et...

Inkluderende forskningsprosjekt skal se nærmere på de matematiske utfordringer utviklingshemmede møter i dagliglivet

UiS-forskere skal utvikle matematikkressurser som hjelper barn med utviklingshemning å få den nødvendige matematiske for...

Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...

UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»

Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...

NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen

Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...

PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø

PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...

Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen

Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...

Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført

26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...

Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig

Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...

Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste

Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...

FILIORUM-forskere med ny bok om barnehageutvikling

Barnehagen har de siste årene stått ovenfor en rekke nye reformer og endringer, og det stilles i dagens samfunn høye kra...