Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i læring og undervisning.
4 x 15
Videreutdanning
Nettbasert
Emne 4 høsten 2024
Emne 4 14.06.2024 Emne 1 og 2 12.12.2024 Emne 3 13.06.2025
Ingen avgift for emne 4 i høsten 2024 15 000,- pr emne + sem.avg. Påmelding og betalingsbetingelse
Flere av UiS sine videreutdanningsfag inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet.
Når et fag er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger: en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være annerledes enn fristen for å søke på selve faget du vil ta.
IKT i læring og undervisning består av fire emner. Du velger selv fritt mellom 1, 2 og 3. Emne 4 krever at du har tatt minst 2 av de foregående emnene.
Hvert emne varer et semester. Emne 4 i høst 2024. Emne 1 og 2 i vår 2025. Emnene startes med forbehold om nok påmeldte. Det er 35 studieplasser per emne, første mann til møllen prinsippet.
Finn ut mer om hvert emne ved å trykke på "Les mer" knappen
IKT i læring og undervisning 1 - Emne 1 E-IKT100
IKT i læring og undervisning 1 gir en innføring i spørsmålet om danning i en tid der mye av både kommunikasjon mellom skole og elev og læremateriell formidles digitalt.

Dette rører også ved spørsmål om personvern og lovverk. Videre presenterer vi ulike perspektiv som kontekstualiserer den digitale utviklingen i drøftinger om dannelse, læringsteori og spørsmål om etikk, lov og rett og bruk av kilder i digitale medier. I tillegg er læreplanenes fokus på den digitale vendingen vi står oppe i gjenstand for drøfting. Samlet sett gir emne et grunnlag for å ta avgjørelser i bruk av læremidler og kontekstualisere og legitimere valg en står i, i teknologitette klasserom.
Emnet består av følgende:
- Digital dannelse og digital kompetanse
- IKT i læreplaner
- IKT og læringsteori
- Bruk og vurdering av digitale læringsressurser
- Kildekritikk, etikk og lovverk.
IKT i læring og undervisning 2 - Emne 2 E-IKT110
IKT i læring og undervisning 2 vektlegger i større grad enn emne 1 perspektiver knyttet til formativ vurdering.

Emne er delt inn i tre hoveddeler
- En introduksjonsdel som presenterer grunnleggende teorier og tanker omkring vurdering generelt og vurdering for læring spesielt, og sikter mot å etablere et felles språk og felles rammer for drøftinger av vurdering
- En del som retter seg mot mulighetene digitale læringsplattformer gir for å jobbe med underveisvurdering
- En del som kobler spørsmålet om vurdering for læring med utviklingen i digitale medium de siste 15 årene og går nærmere inn på hvordan såkalte ‘web 2.0’-verktøy, altså verktøy som ligger åpent ute på weben og dermed utenfor skolens institusjonelle kontroll (som f eks Google Dokumenter), kan brukes i arbeidet med læringsstøttende vurdering.
Studentene skal jobbe praktisk med verktøyene de blir presentert for, og knytte disse til relevante problemstillinger i egen praksis og forankre perspektivene og refleksjonene sine i relevant faglitteratur.
Emne består av følgende:
- Teoretiske perspektiv på IKT, læring og vurdering
- Digitale verktøy i læringsstøttende vurdering
- Eleven som produsent i eget læringsarbeid
IKT i læring og undervisning 3 - Emne 3 E-IKT120
Tematiserer klasseledelse og undervisning i teknologitette klasserom

Studentene skal i emne 3 ta utgangspunkt i egen klasseromspraksis eller undervisning som foregår i egen organisasjon og jobbe med spørsmål om tradisjonell vurderingspraksis balansert mot krav, utfordringer og muligheter lærere møter i en situasjon der kunnskapen i og utenfor skolen i økende grad blir organisert digitalt.
Emnet vil sette lys på mulighetene som ligger i å organisere undervisningen ved hjelp av digitale redskaper, som for eksempel bruk av digitale verktøy i arbeid med respons på elevarbeid, samarbeid, tilpasset opplæring, veiledning og prosessarbeid. En viktig del av dette er teknologiens rolle i å skape rom for mer veiledning og faglige gevinster, som for eksempel ved å bruke omvendt undervisning.
Emnet består av følgende:
- Omvendt undervisning
- Formativ og summativ vurdering
- Respons på elevarbeid
- Tilpasset opplæring
- Vurdering av egen praksis
- Klasseromsledelse i IKT-tette klasserom
IKT i læring og undervisning 4 - Emne 4 E-IKT130
Her blir det gjennomført som et prosjektarbeid basert på de foregående emnene, der kursdeltakerne skal iverksette læringsoppdrag eller utviklingsarbeid på egen skole.

Emne 4 bygger på de foregående emnene (1-3) og studentene skal i dette emne utvikle og gjennomføre et prosjekt på egen skole. Dette prosjektet kan ha form av et stykke utviklingsarbeid som utforsker noen av perspektivene som er drøftet i tidligere emner. Dette kan være et undervisningsopplegg der studentene utforsker ulike sider ved bruk av IKT i undervisningen, som f eks underveisvurdering ved hjelp av IKT, omvendt undervisning og bruk av digitale læringsressurser, osv.
Arbeidet kan også ha form av utviklings- eller kartleggingsarbeid i egen organisasjon, der studentene søker kunnskaper om f eks status på IKT-didaktisk arbeid, ressurser, kunnskaper og holdninger til bruk av IKT i undervisningen osv.
Emnet består av følgende:
- Forskningsdesign
- Kvalitative forskningsmetoder
- Lokal skoleutvikling
- Læreplanverk
Fagperson
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Administrative kontaktpersoner
Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid
Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasse...
Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn
Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. S...
Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn
Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...
‒ Får innsikt og energi av å ta videreutdanning!
Trude Stokkan Haugen og Helge Stokka har begge godt med erfaring som lærere i mat og helse, men de har manglet den forme...
Programmering i skolen - videreutdanning
Lær deg grunnleggende programmering til bruk i skolefagene i grunnskolen! Kurset er rettet mot lærere og lærerstudenter ...
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk l...
Videreutdanning for deg som jobber i barnehage, skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjeneste)
UiS tilbyr en rekke videreutdanninger og emner for deg som er barnehagelærer, lærer i skolen, ledere i skole og barnehag...
Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...
Barnehage- og skolemiljø og ledelse
Videreutdanning for ledere i barnehage og skole som ønsker økt kunnskap og ferdigheter for å fremme trygge og gode lærin...
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntligh...
Begynneropplæring 1.–7. trinn
I dette studiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring med vekt på grunnleggende ferdigheter (1.-...
Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn
Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke s...
CLASS - Observasjon av kvalitet i barnehage og skole
Gjennom CLASS får kursdeltakeren forskningsbasert innsikt i hvordan voksne i barnehagen og skolen kan samhandle enda bed...
Mobbing - forebygging og håndtering i skole og barnehage
Videreutdanning for deg som ønsker å bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Erfaringsbasert master for lærerspesialister
Dette er en erfaringsbasert master innen lærerspesialistutdanningen. For å søke dette studiet må du ha 60 studiepoeng in...
Matematikk 2 (5.–10. trinn)
Ønsker du å utvikle din undervisningskunnskap i matematikk? Dette studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstri...
Videreutdanning: Matematikk 1 (1.–7. trinn)
På dette studiet vil du lære mer om matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal un...
Psykisk helsepedagogikk
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i psykisk helsepedagogikk.
Tilbake på skolebenken
Til vanlig arbeider de som lærere på ulike grunnskoler og ungdomsskoler i Stavangerområdet. Flere dager dette studieåret...