Videreutdanning for deg som ønsker å bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
15
Videreutdanning
Digitalt
Høsten 2025
Tar imot nye søknader fra 1. februar 2025
15 000,-
Flere av UiS sine videreutdanningsfag inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet.
Når et fag er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger: en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være annerledes enn fristen for å søke på selve faget du vil ta.
Kursinnhold

Om studiet
Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing slik at studentene kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Studiet har vært innholdsrikt og er svært aktuelt. Mitt utbytte har vært stort og det er overførbart til min jobb i ungdomsskolen. Jeg er veldig fornøyd med studiet!
Gjennom studiet vil flere tema tas opp:
- Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt
- Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende
- Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger, avdekker, stopper og følger opp mobbing
- Lov og regelverk i arbeid med mobbing
- Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå
- Følge opp aktivitetsplikten i kapittel 12 eller kapittel 8 i barnehageloven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:
- forebygge at mobbing skjer
- avdekke mobbing
- stoppe mobbing som skjer
- følge opp i etterkant av en mobbesak
Studiet er både praksisnært og forskningsbasert.
Dette emnet gir innpass for emnet MSP320 Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (15 sp) på master i spesialpedagogikk ved UiS.

Arbeidsformer
Emnet er nettbasert med digitale forelesninger, digital gruppeundervisning, nettbasert kollegaveiledning og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.
Emnet går over to semestre, høsten 2024 og våren 2025.
Arbeidskrav
Arbeidskravene må være gjennomført før deltakeren kan gå opp til eksamen:
- To arbeidskrav á 1000 ord (+/-10 prosent). Vurderes med godkjent/ ikke godkjent
Eksamen
- Fagtekst på 4000 ord (+/- 10%)
- Oppgaven gjøres hjemme og med alle hjelpemidler tilgjengelig.
- Graderte karakterer A-F.
Opptakskrav og søknadsprosess
Opptak til emnet forutsetter gjennomført 3-årig utdanning på høgskole/universitetsnivå. Følgende utdanninger anses som relevante: grunnskolelærer, barnehagelærer, spesialpedagog, helse- og sosialfaglige utdanninger, andre bachelorutdanninger i pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag og psykologi.
Det tas forbehold om nok deltakere for gjennomføring av emnet.
For å søke om deltagelse i/finansiering gjennom Kompetanse for kvalitet må du også søke via Udir (frist er 1. mars) i tillegg til den ordinære søknaden på studiet. For å åpne søkesiden må du bruke Feide eller ID-innlogging. Studiet søkes inn som «annet studietilbud» i Utdanningsdirektoratets (Udirs) søkeportal. I skjemaet blir du bedt om å velge fagområde, velg da spesialpedagogikk.
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning