10 tips til samtaler om korona

Psykologspesialist Klara Øverland har 10 tips til hvordan vi kan snakke med barn og unge om korona, smitte og engstelse.

Publisert Sist oppdatert
Voksen og barn snakker sammen i sofa.
- Tilpass informasjon til alder. Barnehagebarn har behov for enkle og tydelige forklaringer, mens de eldre behøver mer detaljert informasjon, sier psykologspesialist Klara Øverland. Illustrasjonsfoto: GettyImages

Publisert første gang: 19.08.2020

Som psykologspesialist for barn og unge, har Klara Øverland følgende tips:

  1. Lytt til barnets tanker, følelser og refleksjoner. Still åpne spørsmål og reflekter sammen med barnet.
     
  2. Barn får med seg mye og har behov for informasjon. Både små og store barn har behov for forklaringer. Ungdom ønsker ofte detaljert informasjon.
     
  3. Tilpass informasjon til alder. Barnehagebarn har behov for enkle og tydelige forklaringer, mens de eldre behøver mer detaljert informasjon.
     
  4. Barn klarer å leve med usikkerhet, men dine reaksjoner som voksen betyr mye for hvordan barnet reagerer. Vær obs. på egne reaksjoner og snakke med barnet om at også voksne kan bli engstelige, men at vi må alle leve med en viss usikkerhet og følge Folkehelseinstituttets smittevernråd og håpe på at situasjonen blir bedre.
     
  5. Ved engstelse hjelper det å snakke om tanker og følelser - å dele dem kan være nok til å dempe bekymring.
     
  6. Snakk om hvordan du kan hjelpe barnet med å kontrollere bekymringene.
     
  7. Hvis barnet er urolig i kroppen -  snakk om hva som kan hjelpe for å roe ned aktivering og følelser i kroppen. Avslapningsteknikker kan være til god hjelp, f.eks. tenke på et fint sted, løpe, være ute i naturen eller lytte til musikk.
     
  8. Distraksjon kan også være en god måte å kutte ned på grubling. Barnet må få leke, lære og utforske. Snakk om hva som gleder barnet og hva det liker å gjøre.
     
  9. Barn og unge trenger pauser fra bekymringer. Snakk om at det er viktig å leke og å jobbe med skolearbeidet, og holde kontakt med venner og familie.
     
  10. Barn og unge behøver validering av tanker og følelser, men så trenger de noen tips til å håndtere disse. Søk profesjonell hjelp dersom barnet får problemer med fungering, f.eks. hos lege, psykolog, helsestasjon.

Hun anbefaler også å lese Senter for krisepsykologi sine anbefalinger i samtaler med barn.

Les mer fra Læringsmiljøsenteret

Skal forske på livsmestring i skolen

Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...

Venter storinnrykk fra hele verden neste år

11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største mobbekonferanse...

– SFO-studiet er både lærerikt og praksisnært

Bachelor i skolefritidspedagogikk var en av landets mest populære utdanninger i fjor. – Vi lærer mye nyttig, sier Birgit...

Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat

Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...

Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?

– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...

Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis

Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste

Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil ...

Mer lek for de yngste elevene på skolen

Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.

Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing

Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...

Verdens største konferanse om mobbing til Norge

Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...

Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø

Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...

Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi

Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing...

– Emosjonsregulering er avgjørende for læring

– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...

– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing

Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Hvordan ser inkluderende praksis ut sett innenfra?

Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre...

– Å jobbe med mobbeproblematikk er noe av det viktigste vi gjør

I Drangedal kommune har vonde fortellinger om mobbing preget lokalsamfunnet i mange år. Hvordan tar en kommune tak når s...