Slår fast at det er lov å bruke Spekter

Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverktøyet Spekter.

Publisert Sist oppdatert
Fakta om Spekter

Spekter er et ikke-anonymt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse.

Verktøyet kan brukes som varslingssystem for elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø.

Spekter er nyttig for å hente ut positiv informasjon om arbeidet som har blitt gjort for å bygge et godt læringsmiljø i klassen.

I fjor ble Arendal kommune klaget inn for Datatilsynet for sin bruk av kartleggingsverktøyet Spekter. Spekter er en ikke-anonym undersøkelse som har blitt brukt av mange skoler rundt omkring i landet for å kartlegge læringsmiljøet på skolen, undersøke og forebygge mobbing.  

I saken mellom kommunen og Datatilsynet svarte sistnevnte med å legge ned forbud mot bruk i kommunen og påla Arendal å slette alle opplysninger de hadde samlet inn gjennom undersøkelsen. Arendal kommune valgte å klage på vedtaket, men Datatilsynet opprettholdt sin egen avgjørelse. Saken ble da videresendt til Personvernnemda, som denne uken la frem sin endelige beslutning. Der slår de fast at Arendal kommune har behandlingsgrunnlag for å bruke Spekter i sine skoler.  

Glad for utfallet

Senterleder ved Læringsmiljøsenteret, Dag Jostein Nordaker, forteller at han er glad for at avgjørelsen nå er tatt og at utfallet ble positivt.  

– Ved Læringsmiljøsenteret har vi alltid ment at Spekter er et godt verktøy som det er grunnlag i Opplæringsloven for å bruke. Det nylige utfallet er gledelig og skaper presedens for hva skoler kan gjøre, sier han. 

Selv om dette hele tiden kun har vært en sak mellom Arendal kommune og Datatilsynet, har det påvirket resten av skole-Norge. Flere skoler har i denne perioden mens saken har pågått, vært usikre på egen bruk av Spekter. Nå kan Nordaker betrygge skolene om at det er trygt å bruke kartleggingsverktøyet. Samtidig understreker han ansvaret som skoleeiere fremdeles har. 

- Skoleeier må alltid gjøre en selvstendig vurdering av sin behandling av personopplysninger og lage gode prosedyrer for hvordan de bruker det, slår han fast.  

Godt verktøy

– Spekter er et godt verktøy som allerede er til stor hjelp for mange skoler rundt omkring i landet i arbeidet med å sikre alle elever et trygt og godt skolemiljø, sier Nordaker, som håper enda flere skoler vil ta det i bruk i fremtiden. 

Han mener kartleggingsverktøyet fungerer godt i det systematiske arbeidet som skjer på skolene når det kommer til læringsmiljø.  

– Alle skoler har en plikt til å følge med og til å undersøke hva som foregår. Det jobbes det godt med på mange måter. Lærere observerer, snakker med elevene og arbeider hver dag for å skape et godt læringsmiljø for alle, sier Nordaker.   

Han sier at Spekter kan utfylle informasjonen lærerne sitter på, og fange opp deler ved læringsmiljøet som ikke er så lett å få med seg med det blotte øyet.   

– Spekter skal aldri brukes alene, men som en del av det systematiske arbeidet ved skolen for å sikre alle elever et trygt og godt skolemiljø. 

Skoleeier har behandlingsgrunnlag

I Personvernnemndas endelige beslutning kommer det frem at: 

1. Arendal kommune har behandlingsgrunnlag for å benytte kartleggingsverktøyet Spekter i skolene i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jf. opplæringslovas kapittel 9 A. 

2. Arendal kommune må, for lovlig å kunne benytte Spekter i framtiden, etablere internkontrolldokumentasjon og rutiner som sikrer etterlevelse av personvernforordningen. 

Det står blant annet at: 

Det er ingen tvil om at skolen, for å oppfylle sine plikter etter opplæringslovas kapittel 9 A, må behandle en rekke personopplysninger, slik departementet også har forutsatt i lovforarbeidene. Alle de opplysningene som etterspørres i spørreskjemaet i Spekter (…), er opplysninger som etter nemndas vurdering er relevante og nødvendige for at kommunen skal oppfylle sin plikt etter loven til å arbeide systematisk for å sikre et trygt og godt skolemiljø.” 

Skal forske på livsmestring i skolen

Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...

Venter storinnrykk fra hele verden neste år

11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største mobbekonferanse...

– SFO-studiet er både lærerikt og praksisnært

Bachelor i skolefritidspedagogikk var en av landets mest populære utdanninger i fjor. – Vi lærer mye nyttig, sier Birgit...

Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat

Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...

Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?

– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...

Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis

Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste

Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil ...

Mer lek for de yngste elevene på skolen

Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.

Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing

Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...

Verdens største konferanse om mobbing til Norge

Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...

Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø

Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...

Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi

Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing...

– Emosjonsregulering er avgjørende for læring

– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...

– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing

Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Hvordan ser inkluderende praksis ut sett innenfra?

Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre...

– Å jobbe med mobbeproblematikk er noe av det viktigste vi gjør

I Drangedal kommune har vonde fortellinger om mobbing preget lokalsamfunnet i mange år. Hvordan tar en kommune tak når s...