Fagartikkel: Jeg kan jo lese!

Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvirke elevenes tro på egne evner og gi et lavere selvbilde.

Publisert Sist oppdatert

fire barn leser bøker ved bord

I artikkelen under, som er hentet fra Spesialpedagogikk 4/2010, skriver Liv Stuestøl om hvordan man kan hjelpe elever som strever med lesing til å oppleve mestring og å få økt motivasjon. Hun kommer også med praktiske tips til hvordan man kan arbeide for å bedre elevers leseferdighet.

Les artikkelen (pdf):

Finn flere ressurser fra Lesesenteret:

PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter

Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lære...

Blogg: Lese- og skriveteknologi kan gi bedre inkludering

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum,» forteller en elev med vansker som har fått opplæring i lese- o...

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...

Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker

Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...