Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til dette? Nå har forskerne spurt over 500 norske lærere om dette temaet.
Det kan kanskje virke som «sunn fornuft» at en eksamen påvirker opplæringen, og at endringer i eksamensformat dermed mer eller mindre automatisk vil gi endringer i norskopplæringen. Hvilken påvirkning en prøve har på det som ligger utenfor selve prøven, kalles for "washback". I Norge har vi manglet systematisk innsikt både i hvor utbredt washback-effekten av eksamen er i norskfaget og i hva norsklærere selv opplever som fordeler og ulemper ved eksamen.
Våren 2022 gjennomførte derfor forskerne Aslaug Fodstad Gourvennec, Vibeke Rønneberg (begge Lesesenteret, UiS), Marte Blikstad-Balas (UiO) og Harald Eriksen (OsloMet) en spørreundersøkelse i fire fylker blant 508 norsklærere på ungdomstrinnet og på studieforberedende i videregående (studieforberedende programmer). Undersøkelsen kartla deres perspektiver på flere aspekter ved skriftlig eksamen i norsk gjennom både åpne og lukkede spørsmål.
Funnene fra studien er publisert i Norsklæreren #1 2023. Du kan også lese hele artikkelen her! (PDF)
Les flere saker fra ungdomsskolen og videregående:
Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?
«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...
Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt
Ny forsking viser at det finns mange gode lese- og skriveverktøy tilgjengeleg, men at dei blir for lite brukt i norsk sk...
Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar
Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst. Gjennom å arbeide med t...
Fagbøker fra Nasjonalt lesesenter
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Norsklærere får større faglig trygghet med videreutdanning fra Lesesenteret
Tekstarbeid i norskfaget (norsk 2) er en samlingsbasert videreutdanning for lærere på ungdomstrinnet og i videregående s...
Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Lydbok som redskap for læring
Lydbøker kan være et nødvendig og verdifullt supplement til den tradisjonelle læreboka for elever som strever med lesing...
Hvordan påvirkes ungdom av media- og nettbruk?
Vi tror at ungdommer er eksperter på bruk av media, men gjelder det alle? Og hvordan påvirkes ungdom av nettbruken. Arti...
Kan høgtlesing gi motivasjon til nynorsk?
Kven har vel ikkje minne frå eigne skuledagar då læraren las spennande forteljingar høgt i klasserommet? Artikkelen refl...
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntligh...
Å lese novella "En nesten pinlig affære" med bruk av lesestrategier
Kristine Skjæveland viser steg for steg hvordan en kan legge til rette for at elever som strever med å lese skal få utby...
Video: Lesing er å skape engasjement
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I filmen ser me n...
Video: Lesing er å utvikle språket
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Video: Lesing er å kunne avkode ukjente ord og forstå illustrasjonar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Korleis avkode ukjente ord og forstå illustrasjonar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Lesing er å kunne delta i sosiale praksisar
Lesing er ein samansett og kompleks prosess som i hovudsak handlar om å vera aktiv i høve til lesinga. I denne filmen se...
Praktisk arbeid med lesing og tekst
Denne filmen viser ulike sider ved det å lesa, alt frå engasjement i høve til tekst, til avkoding og forståing
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å...