Som lærer spiller du en avgjørende rolle i å forme fremtiden og bidra til å bygge et sterkere, mer kunnskapsrikt og ansvarlig samfunn. Læreryrket åpner døren til ulike roller innen utdanningssystemet, inkludert spesialundervisning, rådgivning, administrasjon og mer.
5 år
300
89
grunnskole@uis.no
2023: Alle kvalifiserte søkere mottok tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.
110 dager. Les om praksis.
Om lærerutdanningen
- Variert, utfordrende, og meningsfylt: Lærerutdanningen gir deg muligheten til å jobbe med unge mennesker og bidra positivt til deres læring og mestring.
- Kvalifikasjon for mellomtrinnet og ungdomsskolen: Med denne utdanningen er du kvalifisert til å undervise på barneskolen fra 5. til 10. trinn, noe som gir deg et bredt spekter av undervisningsmuligheter.
- Mye praksis: Vi har lang tradisjon for praksis under utdannelsen og har et tett samarbeid med skoler i regionen som sikrer høy kvalitet på veiledet praksis. Som grunnskolelærerstudent ved UiS møter du alltid en praksislærer med formell utdanning innen praksisveiledning.
- Sikker yrkesvei og fremtidige jobbmuligheter: Læreryrket er stabilt og etterspurt, og du kan jobbe over hele landet. Studiet gir også mulighet for en god startlønn som lektor.
- Forskningsbasert undervisning: Ved UiS får du undervisning som bygger på solid forskning, inkludert samarbeid med ledende nasjonale forsknings- og kompetansesentre. Dette gir deg en relevant og oppdatert utdanning.
- Muligheter for videre utdanning: Mastergraden åpner døren for doktorgradsprogrammer, og du kan velge mellom flere undervisningsfag, inkludert norsk, matematikk, engelsk, og mer. Studielånet kan også slettes delvis avhengig av hvor og hva du jobber med etter fullført utdanning.
Lærerutdanningen er variert og spennende, og du får muligheten til å tilpasse studiehverdagen mye til dine faglige interesser gjennom fagvalg på andre og tredje året.
Hva kan du bli?
- Allsidige karrieremuligheter: Som lærer har du valgt et stabilt yrke med mange jobbmuligheter over hele landet.
- Studiet åpner for undervisningsstillinger på 5.-10. trinn, samt andre roller innen skole, undervisning og opplæring.
- Du har også mulighet til stillinger i barnehage, (forutsetter videreutdanning i barnehagepedagogikk) og i voksenopplæring.
- Grunnskolelærere er også attraktive i sektorer som skoleadministrasjon, frivillige organisasjoner, informasjonsarbeid eller fagpolitisk engasjement.
- Fullført masterstudium kvalifiserer for opptak til relevante ph.d-studier ved høgskoler og universiteter.
Som nyutdannet lærer kan du få slettet studiegjeld
Tar du en grunnskolelærer- eller lektorutdanning, kan du få slettet deler av studielånet ditt hvis du jobber som lærer i grunnskolen eller i videregående opplæring i en opptjeningsperiode etter studiene. Les mer om ordningen på Lånekassens nettsider.
Programstruktur for GLU 5-10
År | Høstsemester | Vårsemester |
---|---|---|
1 | Pedagogikk og elevkunnskap Norsk eller matematikk | Pedagogikk og elevkunnskap Norsk eller matematikk |
2 | Valgfag | Valgfag |
3 | Valgfag | Norsk eller matematikk |
4 | Pedagogikk og elevkunnskap Masterfag | Pedagogikk og elevkunnskap Masterfag |
5 | Masterfag Masteroppgave | Masteroppgave |
Andre lærerutdanninger
Opptakskrav
For å søke opptak til grunnskolelærerutdanninga må du ha generell studiekompetanse. Det er to alternative måter å dekke opptakskravet til lærer på.
Du må enten dokumentere:
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 4 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 35 skolepoeng.
eller
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 40 skolepoeng.
Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.
Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse.
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak. Har du spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no.
Søknadsfrist: 15. april.
Oppbygging av studiet
Grunnskolelærerutdanningen er en kombinasjon av obligatoriske emner og valgbare emner knyttet til undervisningsfag eller undervisningsrelevante emner.
De obligatoriske emnene i 1. - 3. studieår er følgende:
- Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
- Norsk, 60 sp eller Matematikk, 60 sp (dette velger du i løpet av de første ukene på studiet)
- 5 dager observasjonspraksis
- 80 dager praksis, veiledet og vurdert
- Temauker om psykososialt læringsmiljø (1. år), demokrati og medborgerskap (2. år) og bærekraftig utvikling og folkehelse (3. år).
De obligatoriske emnene i 4. - 5. studieår er følgende:
- Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
- 30 dager praksis, veiledet og vurdert
- 3 Metodeuker i 4. og 5. år
De valgbare emnene som tilbys ved UiS er undervisningsfagene:
- Engelsk, 60 sp
- Kroppsøving, 60 sp
- Kunst og håndverk, 30 eller 60 sp
- Samfunnsfag, 30 eller 60 sp
- Naturfag, 30 eller 60 sp
- Mat og helse, 30 sp
- KRLE, 30 sp eller 60 sp
- Fremmedspråk tysk, fransk eller spansk, 30 eller 60 sp (tilbys via nettstudiet til Høgskolen i Østfold)
- Musikk, 30 eller 60 sp
I tillegg kan følgende skolerelevante emner velges:
- Spesialpedagogikk, 30 sp
- Drama og teater 30 sp
- Å være lærer i det teknologirike klasserom, 30 sp
Masterfag (fag 1) som tilbys ved UiS er følgende undervisningsfag:
- Matematikk
- Norsk
- Kroppsøving
- Engelsk
- Samfunnsfag
- Naturfag
- Spesialpedagogikk (som velges i kombinasjon med ett av de andre undervisningsfagene på masternivå)
Opptaksgrunnlag for alle masterløp utenom spesialpedagogikk er 60 sp i fag 1 fra år 1-3, opptaksgrunnlag for spesialpedagogikk er 30 sp PEL og 30 sp spesialpedagogikk fra år 1-3.
De valgbare emnene må velges etter regler gitt i nasjonal forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.
Valgbare emner i 1. - 3. år må settes sammen på følgende måte, og her kan du se på noen kombinasjonsmuligheter:
- Fag 1 (masterfag, undervisningsfag), 60 sp
- Fag 2 (undervisningsfag), 60 sp
- Fag 3 (undervisningsfag eller skolerelevant fag), 30 sp
Valgbare emner i 4. - 5. år må settes sammen på følgende måte:
- Fag 1 (undervisningsfag som masterfag, inkl. MA-oppgave), 90 sp
eller
- Fag 1 (spesialpedagogikk som masterfag inkl. MA-oppgave), 60 sp, og fag 2 eller 3, 30 sp som bygger på 60 sp i 1. - 3. år.
Ikke alle fagkombinasjoner vil være mulig, så studentene må sette seg godt inn i forskriftens krav til oppbygging av valgbare emner, og de fagkombinasjoner som er mulig. God informasjon vil bli gitt tidlig i studieløpet. Alle valgtilbud igangsettes under forutsetning av at det er nok studenter på emnet.
Progresjonsregler
Med de nye utvidede masterløpene på grunnskolelærerutdanningen, kommer det også nye progresjonsregler. Disse reglene gjelder kun for studenter på 1-7 og 5-10 heltid, og ikke studenter som hører til deltidsutdanningene, eller de gamle fireårige grunnskolelærerutdanningene.
Progresjonsreglementet regulerer studentens studieforløp i generell forstand og kommer i tillegg til ev. bestemmelser i de enkelte emnebeskrivelsene.
For å fortsette til år 2 må studenten innen semesterstart
- ha bestått 45 studiepoeng fag og være oppmeldt til ny vurdering i de resterende studiepoeng.
- ha gjennomført og bestått praksis (1 uke observasjonspraksis + 4 uker praksis – med unntak av sykemelding, se praksisreglement)
For å fortsette til år 3 må studenten innen semesterstart
- ha bestått alle emner fra 1. år og min 30 studiepoeng fra 2. år, og være oppmeldt til ny vurdering i de resterende studiepoeng.
- ha gjennomført og bestått praksis fra år 1 og 2 (med unntak av sykemelding, se praksisreglement).
For å fortsette til år 4 må studenten innen semesterstart
- ha bestått alle emner de fem første semestrene, og være oppmeldt til vurdering i emner som ikke er bestått fra 6. semester. Kontinuasjonsvurderingen må være bestått for å ha eksamensrett på 4. år i studiet.
- ha gjennomført og bestått all praksis fra år 1 – 3 (med unntak av sykemelding og eventuelt heng pga utveksling).
For å fortsette til år 5 må studenten innen semesterstart
- ha bestått alle emner fra 1. - 3.år, ha bestått 45 studiepoeng fra 4.år samt ha eksamensrett i de resterende 15 studiepoeng.
- ha gjennomført og bestått all praksis fra år 1 – 3, samt minst en av de to praksisperiodene i år 4 (med unntak av sykemelding og eventuelt heng pga utveksling).
Dette reglementet gjelder kun for følgende utdanninger:
- Grunnskolelærer 1.-7. trinn, femårig masterprogram
- Grunnskolelærer 5.-10. trinn, femårig masterprogram
Fraværsregler
Enkelte emner kan ha obligatoriske undervisningsaktiviteter som må være godkjent før du får lov til å gå opp til eksamen. Dette kan være øvingsoppgaver, innleveringsoppgaver, essay, rapporter, praksis og lignende.
For studenter på master i grunnskolelærerutdanning er det egne frammøteregler som gjelder. De følgende retningslinjene gjelder kun for studenter på grunnskolelærerutdanningene og gjelder ikke for øvrige studieprogram på UiS. Det er gjeldende for både de fireårige og femårige løpene.
1. Studenter må delta i minimum 70 % av all undervisning (forelesning, seminargrupper, labarbeid og lignende) i hvert enkelt emne i grunnskolelærerutdanningene i syklus 1 (semester 1-6). Det innebærer at en student kan ha maksimalt 30 % fravær. Det enkelte emne kan ha høyere tilstedeværelsesplikt. Hva som gjelder vil framgå i den enkelte emnebeskrivelse. All praksisopplæring er obligatorisk. Her gjelder 100 % frammøteplikt.
2. Konsekvensen av for stort fravær er at studenten ikke får gå opp til eksamen i emnet.
3. Faglærere er ansvarlige for å registrere tilstedeværelse i sitt emne. Studenter har selv ansvar for å følge med på egen tilstedeværelse i undervisning, og de må selv være oppmerksomme på når de nærmer seg kritisk grense for fravær i undervisningssammenheng.
4. Dersom en student får andre til å registrere frammøte for seg, vil saken bli meldt som fusk. Dette gjelder også den som registrerer en annens navn. Studenten vil kunne få annullert sin eksamen og bli utestengt, jf. universitets og høyskoleloven §§ 4-7 og 4-8.
5. Fraværsprosenten regnes på planlagt undervisning. Det betyr at om planlagt undervisning avlyses, får alle studenter godkjent oppmøte.
6. Studenter må akseptere at undervisning flyttes mht tidspunkt, men melding om endring må være gitt minst en uke på forhånd (hvis ikke, føres ikke fravær).
7. Studenter som har offentlige politiske verv (kommunestyre o.l.), studentpolitiske verv eller er toppidrettsutøver med egen avtale, kan be om en tilrettelagt plan for deltakelse i undervisningen. Fravær skal være avtalt og faglærer vurderer omfanget av fraværet og hvilke kompensatoriske arbeidskrav som skal stilles (dersom fravær over 30 %).
8. Dersom emneplanen har særskilte bestemmelser om tilstedeværelse (f. eks høyere tilstedeværelsesplikt), gjelder disse fremfor prinsippene ovenfor.
9. Studenter med fravær over 30 % kan søke om unntak fra bestemmelsen om fraværsgrense. Maksimal fraværsgrense vil være 40 %. Søknaden rettes til studiekoordinator som i særlige tilfeller (alvorlig/langvarig sykdom, dødsfall i familien o.l.) kan innvilge fravær. Emneansvarlig vurderer hvilke erstatningsoppgaver som skal gis for fraværet. For å få likebehandling kan studiekoordinator samordne søknader.
10. Blir en student syk i praksis, skal fravær alltid varsles praksisskolen og praksislærer. Dersom fraværet overskrider en dag, må sykemelding leveres praksisskolen. Praksisskolen varsler UiS når studenten har vært borte fra praksis i tre dager. Dersom fraværet overstiger 1/3 av praksisperioden, må hele semesterperioden tas igjen.
11. Ved fravær gjøres det nærmere avtale med praksisskole og student, i samråd med praksiskoordinator, om når manglende praksisdager kan tas igjen. Praksisskolen kan legge til rette for at en student kan ta igjen inntil tre fraværsdager i inneværende studieår.
12. Ved langvarig sykdom i praksisperioden kan studenten søke om permisjon fra hele praksisperioden. Søknad med legeattest leveres praksiskoordinator. Dokumentasjon med legeattest gir gyldig fravær og studenten bruker ikke opp et praksisforsøk. Det er ellers en progresjonsplan for hvor mye praksis en student kan henge igjen med for å gå videre i studiene for hvert semester. Søknad med legeattest leveres praksiskoordinator.
13. Studenter skal informeres om generell fraværsgrense på minimum følgende steder:
- Nettsider
- Programplan
- Emnebeskrivelse
- Semesterplan
- På informasjonsmøter, spesielt i 1. studieår
Spørsmål?
Ta kontakt med studiekoordinator for ditt studieprogram.
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn:
Kjersti Gjedrem, 51 83 30 72