Trenger du boktips til elever på mellomtrinnet? I dette heftet finner du 35 barnebøker, kategorisert etter leseerfaring.
Her finner du bøker for uerfarne lesere, erfarne lesere og svært erfarne lesere. I heftet ser vi også nærmere på fantasylitteratur og på praktisk bruk av boka i undervisningen.
Siste del av heftet viser hvordan lærere har arbeidet med ulike bøker sammen med elevene sine.
Et av undervisningsoppleggene presenterer en litterære samtale med bruk av rollekort. Disse rollekortene kan du laste ned og skrive ut. Det er lurt å laminere kortene før bruk, da varer de lengre. Kortene er tilpasset lamineringslommer i A5 format.
Last ned:
Flere tips fra Lesesenteret:
Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for
Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser ...
Materiell: Veiledet lesing
Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...
Oversikt over småbøker
På denne sida finn du ei oversikt over dei småbøkene som er tilgjengelege på bokmål og nynorsk.
Undervisningsopplegg: Krim i leseundervisningen på 2. trinn
Andreklassingene ble detektiver da lesegleder Katrin Handelan jobbet med boken Purriot og den forsvunne bronsehesten.
Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Førsteklassinge kan reflektere og skrive
I denne praksisfortellingen kan du lese hvordan du kan invitere til undring og refleksjon hos de yngste skoleelevene.
Slik kan du jobbe med autentiske tekster - et undervisningsopplegg fra 4. trinn
Diskusjonen om heliumsballonger på 17. mai ble en verdifull inngang til å jobbe med lesing og skriving i naturfag. Les h...
Undervisningsopplegg: Psykisk helse inn i undervisningen
Et undervisningsopplegg som viser hvordan man kan jobbe med multiple tekster i norskfaget på ungdomstrinnet, knyttet til...
Undervisningsopplegg: Korleis arbeide med skjønnlitteratur i klasserommet?
Eit praksiseksempel frå 7. trinn med utgangspunkt i Kampen mot superbitchene. I denne teksten kan du få tips til korleis...
Undervisningsopplegg: Kan en litteraturtime være med å fremme inkludering i skolen?
Denne praksisfortellingen tar for seg hvordan en femte klasse arbeidet med personlig tilnærming, todelt logg og litterær...
Bruk av dramaøvelser i leseopplæringen – Lærerens planlegging
Det er lærerens ansvar å strukturere en undervisnings- og læringsprosess som åpner for at alle elevene kan delta aktivt ...
Undervisningsopplegg: Slik jobbet læreren med temaet "ensomhet" på 7. trinn
"Ensom? Jeg?" er et undervisningsopplegg om å forstå seg selv og andre gjennom å lese multiple tekster i norskfaget. Man...
Undervisningsopplegg: Å lese en novelle, og å skrive med respons
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene leser novella "Å drepe et barn" av Stig Dagerman (ikke vedlag...
Undervisningsopplegg: Å lese en roman – for elever som leser lite
"Grønn sommer" av Linda Mari Oprann er en tynn og lettlest ungdomsroman som fenger elever som leser lite. Dette opplegge...
Å utdype øyeblikket: Slik kan du bruke dramatisering i leseundervisningen
Å utvide øyeblikket vil si å stoppe opp i lesing eller skriving og gjøre noe: Dramatisere en person i en tekst for å utd...
Praksisfortelling: Leseprosjekt med elever med dysleksidiagnose
For elever som strever med lesing kan det være vanskelig å komme i gang med å lese bøker på egenhånd. En måte å gjøre de...
Boktips for ungdomstrinnet: En lettlest bok med litterære kvaliteter
"En gang" av Morris Gleizman engasjerte elever på ungdomstrinnet som hadde lite erfaring med å lese litteratur. Den gir ...
Slik kan du jobbe med fagtekster i naturfag på 2. trinn
Elevene på andre trinn er på ulike stadier i lesingen, men like fullt skal de forholde seg til mange tekster i flere fag...
Boktips til 2. trinn: "Dyrenes skjønnhet" ga refleksjon
Les hvordan andreklassingene og læreren brukte boka "Dyrenes skjønnhet" av Kristin Roskifte til lesing, diskusjon i grup...