Hvordan blir kvalitet forstått på sykehjem og i hjemmetjenesten?

Å forstå hva en legger i begrepet kvalitet er viktig dersom en skal jobbe med kvalitetsforbedring.

Publisert Sist oppdatert
Eldreomsorg

Å snakke om kvalitet: Hvordan «kvalitet» blir forstått på sykehjem og hjemmetjeneste er tittelen på en ny artikkel fra SAFE-LEAD prosjektet. Vi har studert hva ansatte og ledere i sykehjem og hjemmesykepleien legger i begrepet kvalitet i arbeidet sitt.  

Studien bygger på fokusgrupper og individuelle intervjuer blant 40 ledere og 25 ansatte på sykehjem og hjemmetjenester i Norge og Nederland. At utvalget var både Norge og Nederland gjorde det ekstra spennende.

Resultatene viser at både ledere og ansatte i sykehjem og hjemmetjenesten definerer kvalitet i arbeidet sitt som det å være profesjonell, hvor det vektlegges at dette innbefatter mer  enn brannslokking eller det å fylle minstekrav. Når de klarer å gjøre dette lille ekstra for pasientene syns de at de gir god kvalitet. De snakker videre om viktigheten av yrkesstolthet og faglig kompetanse i arbeidet sitt.

 En annen viktig side med kvalitet i arbeidet sitt som de trekker frem er pasientsentrert omsorg. Med dette vektlegger de viktigheten av å pleie og behandle pasienten med verdighet, der pasienten er med å betemmer hvordan de vil ha dagen sin og til hvilke tider de skal stå opp og hva og når de skal spise for eksempel. Mange ledere og ansatte fremhevet også dette med å ha kontinuitet i pleie og omsorgen de gir til pasientene. For eksempel at de kan få pleie og behandle de samme pasientene over tid vektlegges som viktige sider for å yte god kvalitet.  Altså, yrkesstolthet, pasientsentrert omsorg, verdighet og kontinuitet er nøkkelord. Disse nøkkelordene i kvalitetsbegrepet bør være faktorer både i forbedringsarbeid og i daglig praksis.

Med andre ord så står de såkalte myke- og ikke målbare - sidene ved kvalitet sentralt når ledere og ansatte i sykehjem og hjemmetjenesten snakker om kvalitet i arbeidet sitt.

Les mer

Ingunn Aase m.fl.: Talking about quality: how ‘quality’ is conceptualized in nursing homes and homecare. BMC Health Services Research, 2021.

Mer fra SHARE

Skal helsetjenesten bare lære av feil og uheldige hendelser?

Det finnes andre måter å bli bedre på, mener forskere. De har utviklet et verktøy som gjør at ledere og helsepersonell b...

Sammenligner regulering av kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Ny forskning fra SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten sammenligner regulering av kvalitet og sikker...

Kirurger ønsker m­er åpen­het om alvorlige hendelser

Forskere har undersøkt hva som påvirker åpenhet om og læring fra alvorlige hendelser blant norske kirurger.

– Myndighetene undervurderer befolkningen i nye kostråd

Argumentene for utelatelse av kostråd om ultraprosessert mat handler om helsekommunikasjon, ikke evidens. Ved å unnlate ...

Varselutvalgets rapport – et symbol på skjebnens ironi?

Varselutvalgets forslag om å reformere dagens varselordning bærer dessverre skjebnens ironi. Utvalget foreslår både inno...

Vi trenger samspill for et sikrere helsesystem

Felles forskning på små og store prosjekter hver eneste dag – lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt – bidrar ti...

Innføring av system for rask respons forbedret oppfølging ved endring i pasientens tilstand

Innføringen av et system for tidlig oppdagelse og rask respons viser at færre pasienter opplever for lite overvåkning el...

Hvordan kan du ha normal lukte­sans når du mistenker tann­legen for å røyke på kontoret?

Målet med Annelin Espetvedts doktorgradsarbeid er å få et klarere bilde av hvordan endringer i luktesans måles.

Mestringstro blir avgjørende i effektiviseringen av helsevesenet

«Hvordan fremmer man mestringstro? En må kjenne til mekanismene som skaper mestringstro og se på teknologiens egenskaper...

Da legen ba en kollega om hjelp med en dårlig pasient, fikk hun kjeft

Sykepleiere og yngre leger vegrer seg for å be om hjelp. Nå vet vi mer om hvordan det kan snus.

Kunnskapskommunikasjon – en balansekunst

Koronapandemien har vært et storstilt studium i kommunikasjon av helseinformasjon og vitenskap. En av tingene vi har lær...

Ungdoms medvirkning i psykiske helsetjenester

Resultatene av en nylig publisert systematisk litteraturstudie gir innsikt i hva ungdom og helsepersonell tenker rundt b...

Hvordan praktiseres brukerinvolvering på sykehjem og i hjemmetjenesten?

Brukerinvolvering kan bidra til bedre kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten. En ny artikkel fra SAFE-LEAD projektet ser...

Slik kan ledere støttes i arbeidet med kvalitetsforbedring

I prosjektet SAFE-LEAD er det utviklet en guide for ledere til bruk i kvalitetsarbeidet i sykehjem og hjemmetjenesten.

Sykehusene får ny guide for å involvere de pårørende til kreftpasienter

Det kan øke sikkerheten for pasientene, mener eksperter.

Holdninger til teamarbeid i helsetjenesten

Trening på teamarbeid må få større plass i sykepleierutdanningen. Er et spørreskjema som måler holdninger til teamarbeid...

Tre steg til bedre kvalitet i sykehjem og hjemmetjenesten

Noen sykehjem har knekt koden for å gi gode tjenester til beboerne. Hva gjør de som andre ikke gjør?

Disputas om sikkerhet for suicidale pasienter

Hvordan kan vi forstå sikker klinisk praksis for pasienter i selvmordskrise som er innlagt på psykiatrisk avdeling? Det ...

Samvalg for ungdom kan redusere bruken av tvang

Ungdommer har rett til å bli involvert i avgjørelser om egen behandling. En ny studie utforsker ungdoms erfaringer med b...

Forventninger til lederforskrift i helsetjenesten

En ny artikkel fra SHARE beskriver helsemyndighetenes begrunnelser for og forventninger til en ny forskrift for ledelse ...