Her finner du en rekke ressurser vi ved Nasjonalt lesesenter har laget til deg som er lærer, både i grunnskolen og videregående opplæring. Her vil du finne undervisningsopplegg og praksisfortellinger, tips og materiale til observasjon og kartlegging, samt omtale fagartikler og bøker som kan være nyttige. Bruk søkefunksjonen på toppen av siden, eller sorter ved å følge kategoriene under.
Bla i ressurser: Praksisfortellinger og undervisningsopplegg
Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for
Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser ...
Materiell: Veiledet lesing
Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...
Oversikt over småbøker
På denne sida finn du ei oversikt over dei småbøkene som er tilgjengelege på bokmål og nynorsk.
Undervisningsopplegg: Krim i leseundervisningen på 2. trinn
Andreklassingene ble detektiver da lesegleder Katrin Handelan jobbet med boken Purriot og den forsvunne bronsehesten.
Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen
Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...
Førsteklassinge kan reflektere og skrive
I denne praksisfortellingen kan du lese hvordan du kan invitere til undring og refleksjon hos de yngste skoleelevene.
Slik kan du jobbe med autentiske tekster - et undervisningsopplegg fra 4. trinn
Diskusjonen om heliumsballonger på 17. mai ble en verdifull inngang til å jobbe med lesing og skriving i naturfag. Les h...
Undervisningsopplegg: Psykisk helse inn i undervisningen
Et undervisningsopplegg som viser hvordan man kan jobbe med multiple tekster i norskfaget på ungdomstrinnet, knyttet til...
Undervisningsopplegg: Korleis arbeide med skjønnlitteratur i klasserommet?
Eit praksiseksempel frå 7. trinn med utgangspunkt i Kampen mot superbitchene. I denne teksten kan du få tips til korleis...
Undervisningsopplegg: Kan en litteraturtime være med å fremme inkludering i skolen?
Denne praksisfortellingen tar for seg hvordan en femte klasse arbeidet med personlig tilnærming, todelt logg og litterær...
Bruk av dramaøvelser i leseopplæringen – Lærerens planlegging
Det er lærerens ansvar å strukturere en undervisnings- og læringsprosess som åpner for at alle elevene kan delta aktivt ...
Undervisningsopplegg: Slik jobbet læreren med temaet "ensomhet" på 7. trinn
"Ensom? Jeg?" er et undervisningsopplegg om å forstå seg selv og andre gjennom å lese multiple tekster i norskfaget. Man...
Undervisningsopplegg: Å lese en novelle, og å skrive med respons
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at elevene leser novella "Å drepe et barn" av Stig Dagerman (ikke vedlag...
Undervisningsopplegg: Å lese en roman – for elever som leser lite
"Grønn sommer" av Linda Mari Oprann er en tynn og lettlest ungdomsroman som fenger elever som leser lite. Dette opplegge...
Å utdype øyeblikket: Slik kan du bruke dramatisering i leseundervisningen
Å utvide øyeblikket vil si å stoppe opp i lesing eller skriving og gjøre noe: Dramatisere en person i en tekst for å utd...
Praksisfortelling: Leseprosjekt med elever med dysleksidiagnose
For elever som strever med lesing kan det være vanskelig å komme i gang med å lese bøker på egenhånd. En måte å gjøre de...
Boktips for ungdomstrinnet: En lettlest bok med litterære kvaliteter
"En gang" av Morris Gleizman engasjerte elever på ungdomstrinnet som hadde lite erfaring med å lese litteratur. Den gir ...
Slik kan du jobbe med fagtekster i naturfag på 2. trinn
Elevene på andre trinn er på ulike stadier i lesingen, men like fullt skal de forholde seg til mange tekster i flere fag...
Boktips til 2. trinn: "Dyrenes skjønnhet" ga refleksjon
Les hvordan andreklassingene og læreren brukte boka "Dyrenes skjønnhet" av Kristin Roskifte til lesing, diskusjon i grup...
Bla i ressurser: Fagartikler, hefter og fagbøker
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?
Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...
Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen
Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til...
Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar
Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst. Gjennom å arbeide med t...
Fagbøker fra Nasjonalt lesesenter
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Podkaster fra Lesesenteret
Vil du lytte deg til innsikt og ny kunnskap? Sjekk ut podkastene våre! Du finner lenke til podkastene under, og du kan o...
Hvordan integrere lek i begynneropplæringa
Les hvordan du helt konkret kan legge til rette for lek i skolen i samsvar med skolens rammer og betingelser.
Lesetips til elever på mellomtrinnet
Trenger du boktips til elever på mellomtrinnet? I dette heftet finner du 35 barnebøker, kategorisert etter leseerfaring....
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing
På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...
Blogg: Ja, vi elsker det å tenke!
Tanker om tekst og tenking i skolens litteraturarbeid - med "Ja, vi elsker" som eksempel.
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing
Her finner du en oversikt over noe kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing. Liste...
Fagartikkel: Jeg kan jo lese!
Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvi...
Kan vi gi elevene på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?
Elever på femte trinn arbeider ofte med læreboktekster i mange fag. Samtidig arbeides det kanskje for lite med lærebokle...
Korleis utvikle den faglege skrivinga til elevane?
Lesing og skriving av sakprega tekstar har med den nye læreplanen fått større fokus i skulen. Korleis kan undervisninga ...
Liste over relevant faglitteratur - internasjonale forfattere
Annotert liste over leseressurser på andre språk som er relevante for lærere på 8.-10. trinn.
Skriving i fagene er knyttet til fagets tenke- og væremåte
Elever på 5. trinn brukte modelltekster da de skulle skrive fagtekster. Les hvordan de posisjonerer seg som fagtekstskri...
Hva er skjermtekster, og hva gjør de med måten vi leser på?
Vi vet at det ikke er det samme å lese på skjerm og å lese på papir. Men hva er det som skiller, hva skal vi se etter?
Hvordan påvirkes ungdom av media- og nettbruk?
Vi tror at ungdommer er eksperter på bruk av media, men gjelder det alle? Og hvordan påvirkes ungdom av nettbruken. Arti...
Bla i ressurser: Observasjon og kartlegging
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Kartleggingsprøvene i lesing
På desse sidene finn du informasjon om dei nye kartleggingsprøvene i lesing for 1. og 3. trinn, og materiell for å følgj...
Blogg: Prøvetrykket i skolen - kor er det skoen trykker?
Det er eit opplevd prøvetrykk i skolen, som kjem til utrykk som frustrasjonar frå lærarar. Frustrasjonar må tas på alvor...
– Kommunene står for det største prøvetrykket i skolen
De færreste prøvene i skolen kommer fra nasjonalt hold, men fra kommuner og skolene selv. Det kommunale prøvetrykket må ...
Elever og skoler bidrar til bedre kartleggingsprøver
Elever i barneskolen skal få digitale og mer treffsikre kartleggingsprøver i lesing. For å få til det, er 10 000 norske ...
Veilednings- og støttemateriell til språk, lesing og skriving
Veiledninger med metodiske arbeidsmåter knyttet til forebyggende og fagspesifikke tiltak innen språk, lesing og/eller sk...
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av språk
Her finner du en oversikt over noe kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av språk. Listen...
Oversikt over materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing
Her finner du en oversikt over noe kvalitetsvurdert materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing. Liste...
Blogg: Vi må ikke se oss blinde på lesefart
Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslekt...
På Sporet-manualen
Manualen På sporet inneholder instruksjoner til 100 undervisningsøkter og er utarbeidet med tanke på å fremme ferdighete...
To år gamle jenter er mer selvstendige og sosiale enn gutter
En studie fra Stavangerprosjektet viser at 2 ½ år gamle jenter mestrer de fleste hverdagsaktiviteter bedre enn guttene. ...
Språksvake toåringer faller utenfor i lek
2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og kan falle utenfor...
– Ser barnet tydeligere gjennom observasjon
Barnehagen skal se hele barnet – og gode kartleggingsverktøy er til hjelp når man ikke ser alt, mener erfarne barnehagel...
Gutter må oppfordres til å ta del i språkaktivitetene i barnehagen
Språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter, og guttene kan derfor få mindre språklig stimulering. - Vi ...
Det viktige blikket for hvert barn
Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. ...
Kva skjer når barn får nytt morsmål?
Å bli adoptert er ein stor overgang i livet til eit barn. Utanlandsadopterte blir utsette for eit språkbrot i tillegg ti...
Bruk leselogg i barnehagen
Ved hjelp av leselogg kan vi på en systematisk måte få oversikt over hvilke barn som er med, hvilke bøker og lesemåter s...
Prøvemateriell: Regnefaktaprøven
Å mestre de fire regneartene er sentralt for de fleste områdene i matematikken. Regning er også en grunnleggende ferdigh...